ד"ר עידי מצר, יושב ראש החוג הישראלי לרפואת עיניים בילדים ופזילה

כמה דברים שכדאי לדעת על חשיפה ממושכת למסכים

השימוש האוניברסאלי במחשבים ובמכשור דיגיטלי לעבודה, לימודים ופנאי מביא אתו סכנות בריאותיות לעיניים שלא היינו מעלים על דעתנו. מהערכה שבוצעה לאחרונה במדינות שונות בעולם לגבי שימוש באינטרנט במהלך היום, נמצא שבממוצע 42.3% מאוכלוסיית העולם גולשים באינטרנט (בין 87.7% בצפון אמריקה ל-26.5% באפריקה). גם הילדים שלנו הם חלק מהסיפור- מחקר שנעשה בקרב 2000 ילדים אמריקאים בגילאי 8 עד 18 מצא כי ביום ממוצע ילדים ובני נוער צופים כ- 4.5 שעות בטלוויזיה, משתמשים כ- 1.5 שעות במחשב ומשחקים מעל לשעה במשחקי מחשב.

ד"ר עידי מצר, יושב ראש החוג הישראלי לרפואת עיניים בילדים ופזילה

מה קורה לנו כשאנו נחשפים שעות ארוכות למסכים?

השימוש בטלפונים חכמים ובטאבלטים במיוחד מצריך כתב קטן וקריאה ממרחק קרוב מאשר היה מקובל בעבר בעת קריאת חומר מודפס. העומס על מערכת הראיה עלול לגרום לבעיות עיניים וראיה שנקראות CVS (computer vision syndrome , תסמונת ראיית-מחשב). כאשר אנו חשופים למסכים במשך שעות רבות, לרוב אנו נשארים באותה תנוחה לאורך זמן, באותו מרחק מיקוד, מבלי להסיט את המבט. חשיפה ממושכת למסכים גורמת לירידה בתדירות המצמוץ שלנו, וכך נגרמת תחושה של התעייפות מהירה של העין, גרד או צריבה, טשטוש ראייה וקושי במיקוד.

עד כמה נפוץ?

כיום מעל ל-90% מהאנשים העובדים מול מסכים מפתחים סימפטומים של תסמונת ראיית המחשב; טשטוש או כפל ראייה, כאבי ראש וגם יובש בעיניים. תלונות כאלה נפוצות הרבה יותר באנשים העובדים מעל ל- 3-4 שעות מול מסכים.

עין יבשה היא סימפטום מרכזי של תסמונת ראיית-מחשב. היא נצפתה ב-10% מהגברים וב -21.5% מהנשים ביפן העוסקים בעבודה משרדית. עבודה ממושכת יותר הייתה קשורה לשכיחות גבוהה יותר של עין יבשה. עובדים מול מסכים מתלוננים לעתים קרובות על תחושת יובש, צריבה ותחושה של "חול בעיניים" לאחר עבודה ממושכת.

ומה קורה אצל הילדים שלנו שאלתם? במחקר שנעשה לאחרונה בקוריאה נמצא כי השימוש בטלפונים חכמים ומשך השימוש במסכים מהווים גורמי סיכון לעין יבשה בילדים. 52.1% מהילדים השתמשו בטלפונים חכמים, ואלה שהשתמשו גם בטלפונים החכמים וגם במחשב התלוננו יותר על בעיות עיניים כולל עייפות, יובש וכאבי ראש.  10% מהילדים אובחנו כסובלים מעין יבשה.  בקרב כל הילדים שאובחנו עם עין יבשה נמצאו שפשופים נקודתיים שטחיים בקרנית. מצב זה מחייב טיפול ועלול לגרום לטשטוש ראייה.

למה צריך לשים לב?

יובש בעיניים בגלל שימוש מוגבר במסכים, עלול להיווצר בשל מספר סיבות:

1)     קצב מצמוץ מופחת בזמן העבודה מול מסכים פוגע בפיזור אחיד של שכבת הדמעות. בנוסף, קריאת כתב קטן בטלפונים החכמים מאמצת את העיניים.

2)     מצמוץ לא מלא של העפעף העליון.

3)     חשיפה מוגברת של הקרנית בשל מבט מעלה אל מסך מחשב, המותקן בגובה המתאים למבוגר, לעומת מבט קדימה באופן רגיל או כלפי מטה בעת קריאת ספר.

4)     שימוש בעדשות מגע משנה את קצב המצמוץ עקב שכבת דמעות לא יציבה. המרווחים בין המצמוץ עולים בעת משחקי וידאו.

5)     רוחק ראיה או אסטיגמציה לא מתוקנות, כי ילדים לעיתים קרובות לא מודעים לכך שהם יכולים לפתור בקלות את הבעיה ולראות טוב יותר, יכולים לגרום לטשטוש ראיה.

6)     ילדים מתעלמים פעמים רבות מבעיות המקשות על הראייה, כמו למשל סנוור ממסך המחשב עקב תאורת רקע שאמורה להיות מחצית מהתאורה הרגילה בכיתה.

7)     אקומודציה (התמקדות) ממושכת בעת שימוש בטלפונים חכמים או טאבלטים.

8)     ילדים יכולים לשחק משחקי מחשב שעות רבות עד שהם מתעייפים.

9)     גורמים סביבתיים  שעלולים לגרום ליובש בעיניים: אויר יבש, חימום   יתר, שימוש מוגזם במאווררים, עודף חשמל סטטי או חלקיקים מזהמים באוויר.

10) דלקות עיניים, אלרגיות ודלקות עפעפיים גם הן לעיתים קרובות מהוות סיבה ליובש בעיניים.

איך מטפלים?

יובש בעיניים היא תופעה שכיחה באוכלוסייה המערבית, אך ניתן להתמודד עם התופעה בקלות יחסית. להלן המלצות להקלה על יובש בעיניים ושיפור איכות החיים:

1)     כאשר מדובר על ילד שמרבה להשתמש במסכים, חשוב לקחת אותו לבדיקה אצל רופא עיניים לילדים, אשר ישלול  מחלות ודלקות עיניים, הפרעות בתשבורת וחוסר איזון של העיניים כמו חולשת התמקדות לקרוב.

2)     קיימים אמצעים רבים לטיפול ביובש בעיניים. הטיפול הנפוץ והיעיל כיום הוא שימוש  בתחליפי דמעות בצורת טיפות או ג'ל, כמו לדוגמא סיסטיין אולטרה, טיפות חדשות ליובש בעיניים שיעניקו תחושת נוחות והקלה לאורך זמן.

3)     שתייה מרובה והימנעות ממשקאות עם קפאין וסוכר הגורמים למתן מוגבר של שתן, הפניית אוויר המזגנים והמאוורר כך שלא יופנה ישירות לפנים.

4)     מומלץ להניח את המחשב בגובה המתאים לילד.

5)     בחשיפה ממושכת למסכים מומלץ לבצע את חוק 20-20-20: כל 20 דקות להתרחק משולחן המחשב, להביט למשך 20 שניות למרחק ולמצמץ 20 פעם או להביט למרחק גדול מ-20 רגל (6 מטר)  

 

כותב המאמר הוא ד"ר עידי מצר, יושב ראש החוג הישראלי לרפואת עיניים בילדים ופזילה, ראש שירות עיניים לילדים ופזילה בקריה הרפואית רמב"ם. יועץ למחלות עיניים ילדים ופזילה, מכבי מחוז צפון

אני מאשר/ת קבלת מסרים על הטבות, מבצעים ומידע שיווקי מלפידות מדיקל